Multiriem vervangen Peugeot 307 SW 1.6

Een kleine twee weken na het laten vervangen van de distributieriem, waterpomp en multiriem ging mijn auto kapot. De multiriem die nog geen twee weken oud was lag aan flarden. Omdat ik de oude multiriem (die nog in redelijke staat was) had bewaard, besloot ik zelf te proberen deze te vervangen. Zoals je kunt zien op de foto hieronder zijn de poelies redelijk goed bereikbaar. Na veel googelen kwam ik erachter dat dit model beschikt over een ‘automatische spanrol’ en dat je deze kunt bedienen met ringsleutel 15. Zet deze op de spanrol (3) en trek hem naar je toe. Vervolgens kun je de multiriem erom leggen en laat je de spanrol terug veren.

Helaas waren mijn problemen hiermee niet opgelost. Als je goed naar de foto kijkt zie je dat poelie nr. 4 enigsinds uitsteekt ten opzichte van de andere poelies. Poelie nr. 4 is de krukaspoelie. Na het tonen van deze foto op het forum problemcar.nl had men het vermoeden dat de krukaspoelie kapot was. Daarom besloot ik deze eraf te halen, om te kijken of ik kon zien wat de schade was. Deze poelie zit vast met 3 M8 boutjes. Met ringsleutel 13 kon ik deze boutjes los draaien en kwam de poulie geheel los. Toen bleek dat deze verkeerd om gemonteerd was. Kennelijk had de monteur nog niet genoeg koffie gedronken toen hij met mijn auto bezig was. Na het omdraaien en monteren van de krukaspoelie en het bevestigen van de multiriem deed mijn auto het weer.

Leave a Reply